Bussia operoi kuskin lisäksi rahastaja. |
Onneksemme suora bussi Kandyyn oli lähdössä asemalta
piakkoin saapumisemme jälkeen, ja vältimme vaihdon Dambullassa. Matka sujui
jälleen varsin joutuisasti kuskin ohitellessa kaikki ihan pähkähulluilla
tieosuuksilla – töötti korjaa kaiken, kun on tarpeeksi iso auto. Bussi kiipesi
yllättävän ketterästi mutkittelevat vuoristotiet 500 metrin korkeuteen merenpinnasta,
jossa Kandy, maan kulttuuripääkaupunki ja buddhalaisuuden keskus, sijaitsee.
Kandyssa on 109 000 asukasta, ja se on Sri Lankan toinen suuri kaupunki.
Kandy oli viimeisen sinhalaisen valtakunnan pääkaupunki ja vastusti
kolonialisteja kolme vuosisataa, kunnes britit valtasivat sen 1815.
Taukopaikan tiskillä oli hurjasti kiireisiä asiakkaita. |
Lonely Planet osoittautui tällä kertaa hyödylliseksi. Siellä
kerrottiin erittäin edullisesta majoituspaikasta, entisestä pyhiinvaeltajien
majatalosta ja luostarista, jota munkit pyörittivät. Netistä löysimme joitain mainintoja
paikasta, mutta sitä ei tosiaan ollut listattu mihinkään booking.comiin.
Yhdestä hieman hämärästä blogitekstistä päättelimme, että paikkaan saattaa olla
jonkinlainen naamaraja, joka ei suosi valkoihoisia turisteja, mutta päätimme
kokeilla onneamme. Jäimme bussista pois ennen pääteasemaa oikean tien varrella,
ja kävelimme perille. Itse asiassa kävelimme ensin ohi, ja menimme paikan eteen
lopulta gps:n kanssa metrilleen, niin huomaamaton Burmese Rest oli. Kuten
nimestä voi päätellä, paikka on toiminut erityisesti Burman, nykyisen Myanmarin,
pyhiinvaeltajien majoituksena. Astuimme kadulta sisään suljetusta ovesta, ja
seisoskelimme jonkin aikaa avarassa salissa epätietoisina siitä, pitäisikö
kengät riisua vai ei. Hetken kuluttua meidät vastaanotti oranssiin kaapuun
pukeutunut buddhalaismunkki, jolle kerroimme etsivämme yösijaa. Munkki ohjasi
meidät täyttämään tietomme vihkoon, kuten majataloissa tapana on, ja vei meidät
kilpikonnien asuttaman ja muskottipuun varjostaman sisäpihan läpi sokkeloisen
ja hurmaavan vanhan rakennuksen neljänteen kerrokseen. Huone oli simppeli,
mutta erittäin siisti ja avara – katto oli ainakin neljän metrin korkeudessa.
Tuuletinta ei ollut, mutta ikkunassa oli hyttysverkko, kuten myös sänkyjen
yllä, ja Kandyn viileämmässä ylänköilmastossa tuuletin olisikin ollut
tarpeeton. On muuten ihanaa kun ei tarvitse jatkuvasti hikoilla! Huoneemme
kustansi 900 rupiaa yöltä (noin 6€). Wifiä ei ollut, eikä huoneessa ollut
pistorasiaa. Avaraan käytävään oli perustettu pieni työskentelynurkkaus
kirjahyllyineen ja jatkojohtoineen. Kylpyhuoneet olivat jaetut, mutta
äärimmäisen puhtaat ja juuri remontoidut. Munkki kehotti olemaan takaisin ennen
iltakymmentä, jolloin hän sulkisi oven kadulle.
Burmese Restin sisäpihalla oli muskottipuu ja maa-kilpikonnien asuttama kenttä. |
Majatalon ilmapiiri oli hyvin zen, ja tunsimme tulleemme
juuri oikeaan paikkaan. Kilpikonnat sisäpihalla ovat ihan loistojuttu.
Buddhalaisuus ja maakilpikonnat sopivat yhteen mainiosti ja kilpikonna onkin joissain
haaroissa pyhä eläin. Tämä johtuu epäilemättä siitä, että kilpikonna on kaikista
maailman elikoista zenein ja buddhalaisin otus. Niiden verkkaista liikehdintää
seuratessa mieli lepää ja tyhjenee ja ajatus kirkastuu. Skarppius näkyy
rakennuksen ylläpidossa. Pieniä korjaustöitä tehdään jatkuvasti, pintoja
maalataan ja nurkkia siivotaan. Mestan ykkössääntö onkin kunnioittaa ja
ylläpitää rauhallista ja hiljaista atmosfääriä.
Kandyssä oli päiväsaikaan hulinaa. |
Olimme nälkäisiä, joten lähdimme etsimään lähistöltä ruokaa.
Lähes vastapäätä oli pieni liike, joka mainosti edukkaita hedelmämehuja ja
chicken fried ricea satasella. Mehumme tehtiin pulloveteen, ja vaikka
makukokemus ei ollutkaan ihmeellinen, ainakin nälkä lähti. Kanat tosin
näyttivät siltä, että ne oli haettu KFC:stä aamulla, ja epäilimme niiden
sopivuutta ravinnoksi.
Kandyn kadut olivat täynnä hyvin erikoistuneita
pikkukauppoja. Me haimme yhdestä aurinkovoidetta ja ponnareita, toisesta
hyttyskarkotetta ja hakaneuloja. Kadulla seuraamme lyöttäytyi vanha mies, joka
vaati että tulemme hänen kauppaansa. Hän oli ilmeisesti töissä paikallisessa
suurehkossa luontaistuoteliikkeessä, joka perustui perinteiseen
ayurveda-oppiin. Ostimme lopulta aloe vera –voidetta ja kokeiluun
citronella-öljyyn perustuvaa myrkytöntä hyönteiskarkotetta. Myyjät
vakuuttelivat kaiken olevan paikallishintaista, toisin kuin turistimyymälöissä.
Meidät kauppaan tuonut mies pyysi ensin eurokolikoita tyttärelleen nähtäväksi,
joita meillä ei tietenkään ollut antaa, ja sitten hän pyysi meitä ostamaan
hänelle olutta, josta myös kieltäydyimme.
Tähän asti Sri Lankassa on tullut vastaan niin vähän
kerjäläisiä, että melkeinpä jokaiselle heistä olisi hyvin voinut antaa rahaa,
ja monelle olemme parikymmentä rupiaa antaneetkin. Kandyssa heitä on kuitenkin
jo enemmän. Kerjäläiset ovat pääasiassa vanhoja miehiä, ja monella on joku
vakava vamma, kuten amputoitu raaja. Myös lapsilaumat ovat pari kertaa
kokeilleet pyytää rahaa, mutta lapsille emme koskaan anna killinkiäkään. Ei
pidä luoda mitään insentiivejä köyhimmillekään perheille laittaa lapsiaan
kerjäämään kadulle, vaikka täällä emme ole sellaista nähneetkään.
Vanhankaupungin pääkadulla parveili jo melkoisesti
turisteja. Siellä oli myös Food City, paikallinen supermarket. Päätimme mennä
katsomaan valikoimaa, sillä se on aina hirveän mielenkiintoista. Hinnat olivat
selvästi korkeammat kuin kadulla. Maitotuotteita, erityisesti juustoa ja
tuoretta maitoa oli myynnissä hyvin vähän, ja ne olivat erityisen kalliita.
Muuten marketin valikoima oli suhteellisen kattava, ja siellä oli myynnissä
monia länsimaalaisia brändejä – niin on tosin katukaupoissakin, Nestle on valloittanut
maailman. Shoppailijoista suurin osa oli turisteja. Me päätimme ostaa 200
rupiaa kilon saviruukullisen curdia, paikallista erikoisuutta. Se oli täällä
tuplasti kalliimpaa kuin kadulla, mutta olimme nähneet sitä lähinnä
bussimatkalla tienvarsikojuissa emmekä enää kaupungissa.
Kävelimme pääkatua pitkin järvelle, joka on kaupungin
hallitseva elementti. Kyseessä on tosin Kandyn viimeisen hallitsijan
rakennuttama tekojärvi. Sen keskellä on pikkuinen saari, jossa kuningas piti
haaremiaan, ja britit myöhemmin ammuksia. Järven rakentamista, tai tarkemmin
ottaen heimolaistensa käyttämistä orjatyövoimana aikanaan vastustaneet
heimopäälliköt teloitettiin järven penkoille valitusten hiljentämiseksi.
Kotimatkalta ostimme vielä tertun banaaneja hyvin halvalla.
Majatalossamme söimme curdistamme osan sokerin ja banskujen kanssa. Maku oli
aikalailla täsmälleen sama kuin kermaviilillä. Erittäin maistuvaa. Paikalliset
syövät sitä jälkiruokana hunajan tai palmusokerista tehdyn kitulin kanssa.
Olimme ajatelleet aamulla lähtevämme katsomaan maan
tärkeintä temppeliä ja reliikkiä, Buddhan pyhää hammasta, kello 5.30 alkavaan puja-seremoniaan, mutta herätyskellon
soidessa viideltä totesimme jättävämme reissun huomiselle ja nukkuvamme
väsymyksen pois. Heräsimme vasta kymmeneltä, söimme loput curdistamme ja
banskuistamme, ja törmäsimme mestan hilpeään vanhaan talonmieheen. Hän oli
hyvinkin puhelias, toisin kuin munkki. Hän päivitteli maan turistihintoja sekä
kertoi paikallisista festareista ja nähtävyyksistä. Kysyimme, mitä tyhjälle
curd-saviruukullemme pitäisi tehdä, ja vastaus oli mitä olimme aika lailla
pelänneetkiin: rikkokaa ja heittäkää roskiin. Rikkoa kulho piti siksi, ettei se
jää keräämään vettä jonnekin ja muodosta hyttypesää, josta joku saa
dengue-kuumeen. Päivällä chillailimme luostarissamme ja kirjoittelimme toisen
blogipostauksemme valmiiksi. Lähdimme iltapäivällä lounastamaan, ja lähes heti
ulos päästyämme alkoi ihan kunnolla sataa - reissun ensimmäiset pisarat!
Pelastauduimme läheiseen pikku ruokapaikkaan, josta oli riisi jo loppu, mutta
söimme currymme sitten fried ricen kanssa. Chilitahnassa oli hämmentävän paljon
sokeria, eikä ruoka taaskaan säväyttänyt erityisemmin, mutta ajoi asiansa.
Meitä palvellut täti oli kovin kiinnostunut siitä, missä yövyimme ja paljonko siitä
maksoimme, sillä heilläkin oli huoneita.
Tiedustelimme lähtiessä internet-kahvilaa, ja sellainen
löytyikin ihan läheltä. Mestassa oli yksi vapaa kone, loppujen ollessa
paikallisten poikien käytössä, jotka intohimoisesti pelasivat League of Legendsiä ja huusivat
toisilleen. Betoniseinäisen tilan akustiikan kanssa lopputulos oli vähän
korviasärkevä, mutta netti pelasi hyvin ja saimme blogipostauksemme tehtyä.
Pyörimme hetken kaupungilla, ja menimme katsomaan Lonely
Planetin suosittelemaa Devon-nimistä ravintolaa pääkadulla. Puitteisiinsa
nähden hintataso oli varsin huokea, joskaan meininki ei meitä ihan täysin
vakuuttanut. Ruokailemassa oli lähinnä toisia turisteja. Tilasimme teen ja
limesoodan, sekä lopulta isot ranskalaiset, joiden päättelimme suhteellisen
kalleutensa takia olevan varmasti valtavat. Vanha sääntö kuitenkin päti taas:
älä ikinä tilaa länkkäriruokaa, petyt varmasti. Ranskalaisemme olivat samaa
kokoluokkaa kuin mäkkärin pikkuranet, ja niiden kanssa sai sweet chili –soosia.
Kotimatkalla näimme ravintolan, jonka edustalla paistettiin
hyvännäköisiä hoppereita. Kysyimme, oliko saatavilla myös egg hoppereita, ja
olihan niitä. Yritimme ottaa takeawayt, mutta meille vakuuteltiin yläkerrassa
olevan kiva parveke. Menimme siis sinne, ja tajusimme olevamme vielä ihan
hammastemppelin alueen pääsisäänkäynnin vieressä. Oli selvästi virhe syödä näin
lähellä turistisaittia, mutta hopperit olivat olleet hyvännäköisiä. Niitä ei
löytynyt käteemme annetusta menusta, mutta kysyttäessä hinnaksi kerrottiin
tavalliselle hopperille 50 rupiaa ja munahopperille 100. Kallista, ja varmaan
eri hinta kuin paikalliset pulittivat, mutta päätimme ottaa joka tapauksessa
munahopperit. Tilasimme lisäksi pannullisen teetä, joka sekin oli makuumme
vähän kallista. Lopulta hopperimme olivat kyllä erinomaisia, mutta tee oli
aivan kamalaa. Pannullisemme oli vain puolillaan, ja se oli hautunut varmaan
kymmenen minuuttia, eli lopputulos oli ikävän kitkerää. Ensimmäinen tässä
maassa saatu kehno tee. Mietimme jaksaisimmeko valittaa, mutta kyse oli jälleen
kymmenien senttien arvoisesta asiasta. Kiitimme hopperinpaistajaa lähtiessämme.
Seuraavana aamuna herätyskellon soidessa jälleen viideltä
ulkona satoi kaatamalla. Päätimme katsoa myöhemmin uudestaan, ja lopulta
jätimme visiitin jälleen seuraavaan päivään. Hammastemppeli on Sri Lankan pyhin
paikka, ja jokainen tämän maan buddhalainen tekee sinne pyhiinvaelluksen vähintään
kerran. Uskomme aamuhartauden olevan kaikista päräyttävin ja vähäturistisin
kokemus, joten päätimme edelleen tähdätä siihen. Hammashuone, jossa Buddhan
hammasta säilytetään kuudessa sisäkkäisessä kultaisessa dagobassa, on avoinna
vain hartauksien aikaan, joita opaskirjamme mukaan on kolmesti päivässä.
Kolmen euron lounas Siri Ramyanissa. |
Päivä oli varsin sateinen, emmekä saaneet tehtyä
suunnittelemaamme vierailua läheiseen metsäpuistoon. Sen sijaan löysimme ehkä
maailman parhaan ravintolan, Hotel Siri Ramyan, ihan sattumalta (Sri Lankassa
on tyypillistä kutsua hotelleiksi kahviloita, ravintoloita ja pikkukauppoja,
jotka eivät ole ollenkaan hotelleja). Kävelimme ohi, ja jälleen, kuten kaikista
muistakin rafloista, meille viittilöitiin. Kokit tekivät näkyvillä
hyvännäköisiä roteja, joten päätimme mennä kokeilemaan. Saimme varmasti safkat
tähänastisesti parhaalla hinta-laatusuhteella. Kalacurryt kustansivat 175 rupiaa
nassu, ja ruoka ei meinannut mahtua pöytään. Safka oli täysin fantastista,
söimme itsemme ihan ähkyyn. Parhaat curryt. Tilasimme lopuksi vielä maitoteet,
jotka oli selvästi perinteisen oikeaoppisesti jännästi kaatelemalla
valmistettu. Todella hedelmäistä ja pehmeää, parhaat teet tähän mennessä.
Meillä oli oma tarjoilija, jolta sai viiden tähden palvelua. Emme ehtineet edes
pyytää mitään, kun hän oli jo tarjoamassa sitä.
Kadunvarsilla oli siellä täällä ihmisiä myymässä sesongissa
olevia mangoja ja rambutaneja. Olimme aivan täynnä, ja päätimme hankkia niitä
myöhemmin. Löysimme toisen nettikahvilan, jossa yritimme ladata blogiamme
nettiin, mutta yhteys oli liian hidas ja kone muutenkin ihan solmussa, joten
palasimme takaisin eiliseen paikkaan samalle koneelle, ja samat pojat pelasivat
edelleen. Saatuamme blogin päivitettyä sade jatkui, ja menimme takaisin
kämpille. Myöhemmin kävimme vielä uudelleen Siri Ramyassa syömässä 18 rupiaa
kipale maksavia hoppereita loistavalla chilikastikkeella ja juomassa teetä.
Meillä oli sama tarjoilija, ja hän ja toinen tarjoilija olivat kovin
kiinnostuneita Suomesta. Pitäisi tehdä pikkuinen Suomi-presis näytettäväksi,
jos vaan pääsisi jonnekin jossa olisi wifi. Meille mainostettiin kovasti
ravintolan aamupalaa, jota lupasimme harkita temppelivierailun jälkeen.
Hammasreliikin temppeli on suuri ja komea. |
Perjantaiaamuna saimme itsemme viimein ylös sängystä
ajoissa, ja olimme pääporteilla aika lailla tasan kuudelta. Kukkamyyjät ulkona
viittoilivat meille, mutta viiletimme sisään. Menimme maastopukuisten
vartijoiden turvatarkastuksen läpi, ja kävelytiellä kohti temppeliä samaan
suuntaan kävellyt pientä jasmiinikukkalautasta kantava paikallinen mies
tervehti ja kysyi, mistä olemme kotoisin. Kuten yleensä. Kysyimme häneltä,
alkaisiko temppelissä toinen seremonia kello 6.30, kuten olimme eilen illalla
tarjoilijaltamme ymmärtäneet. Mies vastasi myöntävästi, että aivan juuri, ja
kehotti meitä tulemaan kanssaan. Ostimme tonnin hintaiset pääsyliput
(paikalliset eivät maksa mitään) ja jätimme kenkämme turistinarikkaan, jossa ei
ollut ketään vielä palvelemassa. Mies odotti meitä, ja seurasimme häntä
portaita ylös temppeliin. Pesimme jalkamme lähteessä hänen esimerkkinsä
mukaisesti, ja sitten mies jakoi ostamansa jasmiinikukkansa kanssamme.
Temppelissä soivat rummut, mutta hampaan kultadagoban kätkevän kammion ovet
eivät olleet vielä auki. Liityimme pitkään jonoon koululaisryhmän perään. Väkeä
oli paljon, turisteja ei.
Ennen temppeliin astumista jalat pestään. |
Jonottaessamme mies esitteli itsensä Samaniksi, ja kertoi
olevansa ilmavoimien kersantti. Vakuudeksi hän esitteli armeijan
henkilöllisyystodistustaan. Hän oli palvellut armeijassa lähes kaksikymmentä
vuotta, ja oli nyt 37-vuotias. Hänellä oli aika Kandyn sairaalaan tarkastukseen
kahdeksalta, sillä hän oli sodassa menettänyt kuulon vasemmasta korvastaan, ja
sitä seurattiin säännöllisesti. Saman kertoi tietävänsä alueella toisenkin
temppelin, jonne voisimme yhdessä tämän jälkeen mennä, ja kutsui meidät vielä
lounaalle vaimonsa sisaren kotiin, jossa hän Kandyssa ollessaan majoittui. Vaikutimme
kuulemma olevan hyväsydämisiä ihmisiä.
Kammion ovet avattiin klo 6.30, ja rumpuihin liittyi aika
lailla säkkipillin kuuloisia soittimia. Jono alkoi liikkua. Pienen kammion
kohdalla munkki vastaanotti kukkalahjat, ja jono pidettiin ripeässä liikkeessä.
Kammion edessä olevassa tilassa oli äitejä vauvoineen hakemassa siunausta.
Kultadagoba oli yllättävän pieni, olimme odottaneet jotain suureellisempaa.
Kukkauhrin luovutuksen jälkeen taaempana käytiin vielä rukoilemassa, ja
toisessa huoneessa käytiin osoittamassa kunnioitusta kullanväriselle
Buddha-patsaalle. Muutkin temppelissä olijat suhtautuivat meihin hyvin
ystävällisesti. Monella oli päällään valkoista, buddhalaisten pyhää väriä.
Temppelissä oli monia alttareita. |
Paikallisia rukoilemassa upealla alttarilla. |
Uhriksi kelpaavat kukat ja hedelmät. |
Saman vei meidät ensin ulos alueelta, jossa hän osti meille
lisää kukkia, tällä kertaa sinisiä, ja lisäsi lautasille vielä muutamat
vaimonsa sisaren (jota hän kutsui yksinkertaisesti sisarekseen) puutarhasta
poimitun syvänsinisen kukan (yritimme maksaa, mutta se ei käynyt päinsä).
Sitten menimme Natha Devaleen, joka on yksi neljästä Kandyn Buddhaa seuraaville
ja Sri Lankaa suojeleville jumalille omistetuista devaleista eli tietynlaisista temppeleistä. Sri Lankan
buddhalaisuus on ottanut vahvoja vaikutteita hindulaisuudesta. Natha Devale on
1300-luvulta, ja vanhin devaleista. Pesimme jälleen jalkamme, ja veimme kukat
pöydälle sinisen Nathan kuvan eteen. Saman puhui nopeasti papin kanssa, ja
kehotti meitä sen jälkeen toivomaan jotain. Pappi siirtyi verhon taakse, ja
lauloi rukouksia kielellä, jota emme ymmärtäneet. Lopuksi hän laittoi otsaamme
keltaiset merkit. Matkimme Samania ja pidimme käsiämme leukamme alla kämmenet
vastakkain ja olimme hyvin hartaita.
Siirryimme devalen kivetylle pihalle, jota
hallitsi suuri, pyhä viikunapuu (jollaisen alla Buddha koki valaistumisen).
Puun yhdellä puolella oli myös pieni alttari, johon oli aseteltu paljon
hedelmiä ja kukkia, ja jonka luona toinen pappi availi käsinkirjoitettuja
lappusia, ja järjesteli niitä käteensä. Pihan reunoilla oli muovisia pieniä
värikkäitä ruukkuja. Saman valitsi meille kolme sinistä, ja pesi ja täytti ne
pihan lähteessä. Kun kaikki kolme oli saatu täyteen vettä, Saman kehotti meitä
jälleen ajattelemaan toiveitamme, ja kävelimme puun ympäri Samanin mutistessa
rukousta. Lopuksi heitimme vetemme puulle. Seuraavaksi pappi aloitti seremonian
alttarilla, ja me istuimme kuuntelemaan. Muut paikalliset lainasivat meille
sanomalehtiä, joiden päällä istua. Seremonia koostui monimutkaisen kuuloisista
lauletuista rukouksista, joita yleisö, kiveykselle istumaan kerääntynyt
parikymmenpäinen joukko, välillä toisteli. Pappi lauloi myös kaikki lapuille
kirjoitetut toiveet. Seremonia kesti hyvän tovin, kunnes lopulta pappi kysyi
nimiämme, ja lauloi meidänkin puolestamme. Alkoi sataa, joten siirryimme
katokseen odottelemaan. Pappi siunaili vielä paikalle tuotuja lapsia. Jonkin
ajan kuluttua ja sateen lakattua Saman viittoi meitä jälleen alttarille, ja
yllätykseksemme kätemme työnnettiin täyteen uhrilahjoiksi tuotuja hedelmiä.
Joku tekaisi jostain pienen muovipussin, joka täytettiin ääriään myöten
banaaneilla, mangoilla, omenilla, vesimeloninsiivuilla, rambutaneilla ja
eksoottisemmilla hedelmillä, joiden nimiä emme tiedä. Onneksi emme olleet
syöneet vielä aamiaista! Muutkin keräsivät itselleen hyvät setit hedelmiä.
Seremonian jälkeen uhrihedelmät syötiin. |
Saman rukoilemassa. |
Saman halusi kutsua meidät vielä kotiinsa, jonne olisi
muutaman tunnin bussimatka itään. Voisimme kuulemma lähteä aikaisin
huomenaamulla, viettää päivän hänen perheensä kanssa ja palata seuraavana
päivänä Kandyyn. Vastustelimme ja varmistelimme aluksi, että halusikohan hänen
perheensä oikeasti turisteja rinkkoineen vaivoikseen, mutta Saman piti pintansa
ja mainosti, että voisimme ajella hänen tuktukillaan yhdessä Arugam Bayhin
rannallekin. Kun kysyimme, miksi hän osoitti näin suurta ystävällisyyttä, hän
hetken mietittyään selitti kokevansa sen velvollisuudekseen, kun olemme
vieraina hänen maassaan, ja halusi meille parhaan mahdollisen kokemuksen, josta
voisimme kertoa muille. Jostain syystä hän esitteli meille myös laukustaan
löytämäänsä palkkakuittia. Regular payslip for the month of April 2015, net pay
57476,40 rupiaa, eli noin 383 euroa. Palkastaan hän tuki perhettään ja vanhempiaan.
Saman oli jo myöhässä lääkäristään, mutta sanoi tuntevansa
hoitajat eikä mitään ongelmia olisi. Sovimme tapaavamme kello 12, ja Saman
antoi puhelinnumeronsa. Me jäimme vielä kiertelemään temppelialuetta, jolle oli
sovitettu muutamia museoitakin. World Buddhism Museumiin olisi vielä erillinen
pääsymaksu, ja päätimme palata tutkailemaan sitä myöhemmin. Kymmenen aikoihin
lähdimme syömään välipalaa, sillä hedelmät eivät ihan yksinään pitäneet meitä
pystyssä. Pistäydyimme myös jo tutuksi tulleessa nettikahvilassa laittamassa
seuraavan blogipostauksen kuntoon, ja yritimme Google Translaten avulla kääntää
sinhalaksi muutamia simppleitä lauseita, kuten ”mistä tämä on tehty?” ja ”olen
allerginen vehnälle, mitä voin syödä?”. Marikon ruokavaliokysymysten
ymmärtäminen on osoittautunut joissain paikoissa ihan mahdottomaksi, josko
näillä onnistaisi. Sri Lankassa on paljon ruokia, joissa gluteenia ei
lähtökohtaisesti ole, ja niistä olisikin makuelämysten takia kiva tietää,
vaikka toki riisillä ja curryllakin tarvittaessa elää. Ja koska
valmistusmenetelmät vaikuttavat kuitenkin vaihtelevan eri paikoissa, ei uudessa
mestassa aina uskalla luottaa, ettei dosassa varmasti vieläkään ole käytetty
vehnäjauhoja.
Keskipäivällä tapasimme Samanin jälleen. Sadekuuro yllätti
meidät jälleen, joten vetäydyimme Devoniin syömään muutamat samosat ja juomaan
appelsiinimehut. Tajusimme, ettemme olleet hankkineet mitään tuliaisia vaikka
meidät oli kutsuttu kotiin, ja kysyimme voisiko ostaa viemisiksi vaikka jotain
kahvilan hienoista leivonnaisista. Lopulta Saman myöntyi, että lapsille voisi
viedä jotain pientä, ja ostimme raflan kaksi kalleinta ja hienoimman näköistä suklaakakunpalaa
tunnusteltuamme, tekisivätkö ne ehkä kauppansa.
Menossa vierailulle Samanin sukulaisten luo. |
Menaka. |
Samanin ”sisko” asui perheineen kuutisen kilometria Kandysta
pohjoiseen viehättävässä kylässä. Menimme paikalle erittäin hitaasti
matelevalla bussilla. Meidät vastaanotti lämpimästi Samanin vaimon sisko
Menaka, hänen miehensä Wimal ja poikansa Awishka ja Pahan. Heidän kotinsa oli
yksinkertainen, mutta erittäin siisti, ja meille pahoiteltiin kovasti, ettei
asumus ollut comfortable. Parin
vuoden sisään olisi tarkoitus asentaa karhean betonilattian päälle laatat, ja
uuden puutarhan pitäisi kukoistaa. Englannin kieltä perhe osasi vielä kehnommin
kuin Saman, jonka kanssa kommunikaatio oli myös hyvin paljon rivien välistä
lukemisen varassa ja rajoittunut tiettyihin aihepiireihin. Onnistuimme silti keskustelemaan
jonkin verran politiikasta, maan terveydenhuollosta ja koulutusjärjestelmästä.
Onneksi kohteliaisuus ja kiitollisuus ovat varsin universaalia kieltä.
Ihastelimme perheen puutarhaa ja nautimme maukkaat teet
curryn valmistumista odotellessa. Perheellä oli tapana lisätä teehen
chai-tyyppisesti mausteita, kuten inkivääriä, kanelia ja kardemummaa. Kun ruoka
viimein valmistui, hämmästyimme että perhe olikin jo syönyt, ja kaikki oli kokattu
vain meitä ja Samania varten. Tarjolla oli riisiä, erittäin maukasta dahlia,
tähän asti ehdottomasti parasta ja kielen vievää kookossambalia, keitettyjä
munia ja tomaatteja. Olimme varsin nälkäisiä, ja söimme vatsamme täyteen.
Meille tuotiin myös lasilliset hanavettä, jota paikalliset juovat ihan
yleisesti joka paikassa, mutta johon me emme tietenkään uskaltaneet koskea, ja
jouduimme turvautumaan mukana kantamaamme pulloveteen. Yritimme selittää, että
hanavesi ei sopinut meidän vatsallemme, mutta saatoimme silti hieman loukata
isäntäväen tunteita.
Jälkiruuaksi saimme vaniljajugurtit, ja jännät pikku
hedelmät. Jäimme myös vielä toisille teekupposille, kunnes meidän oli pakko
lähteä ehtiäksemme museoon ennen sen sulkemista. Saman lähti bussilla
saattamaan meitä Kandyyn, vaikka yritimme kovasti vakuuttaa, ettei hänen meidän
takiaan tarvinnut tulla. Kiittelimme perhettä ja Samania sydämemme pohjasta, ja
Saman vakuutteli olevansa hyvin iloinen tavattuaan meidät. Sovimme tapaavamme
aamulla temppelin edessä 7.30, koska bussi lähtisi kahdeksalta.
Awishka, Wimal, Saman ja Pahan. |
Kävimme ostamassa credittejä Uppuvelistä hankittuun
paikalliseen liittymäämme, joka tosin yrittäessämme myöhemmin ladata niitä, ei
ollutkaan aktivoitu. Emme siis vieläkään onnistuneet laittamaan Samanille omia
yhteystietojamme siltä varalta, että jokin ei menisikään aamulla ihan putkeen.
Ja puheluajan lataukseen kätetyt sata rupiaa taisivat myös mennä hukkaan.
World Buddhism Museum ei ihan lunastanut odotuksia, sillä se
oli vähän kehnosti suunniteltu, eikä sisältänyt mitään ”Buddhism for dummies”
–osiota, jossa olisi väännetty perusasioita rautalangasta. Pääasiassa museossa
esiteltiin eri maiden buddhalaisuutta erilaisten löydettyjen vanhojen kippojen
ja patsaiden kautta, ja ehkä uskonnon suuntauksia paremmin museo kuvasi eri
maiden tyylejä rakentaa näyttelynsä. Opimme kuitenkin buddhalaisuuden olevan
hyvin monimuotoinen uskonto jokaisen maan muokatessa sitä omaan
kulttuuriperintöönsä. Sitä emme vieläkään saaneet selville, missä vaiheessa
vaiheessa buddhalaisuus vaihtui filosofiasta ja käytösopista epämääräisten
jumaluuksien ja reliikkien palvonnaksi. Samaa voinee tietysti kysyä
kristinuskosta.
Temppelissä vieraili paljon koululaisryhmiä. |
Koululaiset opettelemassa englantia ja kohteliaisuutta Marikon kanssa. |
Täytetty Tusker, joka kantoi reliikkiä monissa juhlissa. |
Palattuamme Burmese Restiin maksoimme munkille 3600 rupiaa
neljästä yöstä, kiittelimme kovasti mahtavasta kokemuksesta ja hyvästelimme
sisäpihan kilpikonnat ennen nukkumaan vetäytymistä.
Ihana uusi elämys paikallisten asukkaiden kanssa jälleen kerran. Ja mitä mahtavaa vieraanvaraisuutta heiltä.
VastaaPoista