Yritimme kokeilla junamatkustamista Alleppeysta Keralan
pääkaupunkiin Trivandrumiin, mutta yllätykseksemme junia ei mennytkään kovin
tiheästi, ja seuraavaa olisi pitänyt odottaa viisi tuntia. Pöristelimme siis
takaisin bussiasemalle, jonne jäämistä meidät juna-asemalle vienyt tuktuk-kuski
oli yrittänyt jo aluperin ehdottaa.
Bussimatka oli tavanomaista väsyttävämpi, sillä bussi oli
aivan täynnä, myöhässä ja meillä oli vähän flunssaa. Trivandrumissa kohtasimme
pettymykseksemme saman ilmiön kuin Maduraissa: yksikään hotelli, jossa olisi
ollut sekä wifi (tarpeellinen illaksi sovittua Saksan Skype-puhelua varten)
että kohtuulliset hinnat ei ottanut meitä asiakkaakseen. Kaikkialla oli jälleen
”täyttä” tai for Indian people only. Harvoin pääsee valkoinen ihminen kokemaan
sellaista syrjintää, ja se on raivostuttavaa, masentavaa ja uuvuttavaa. Lopulta
ehkä tunnin kiertelyn jälkeen yksi tuktuk-kuski neuvotteli meidät sisään
erääseen hotelliin, jossa ei pienen keskustelun jälkeen enää ollutkaan täyttä,
mutta huone maksaisi tuhat rupiaa, eli 15 euroa – paljon enemmän kuin olimme
tottuneet maksamaan. Myönnyimme lopulta, sillä kyse olisi vain yhdestä yöstä
ennenkö menisimme joogalomalle kolmenkymmenen kilometrin päähän.
Seuraavana päivänä löysimme yllättäen todella hyvän
paikallisravintolan lounaaksi. Ruoka ei maksanut juuri mitään, se oli oikein
hyvää, monipuolista ja sitä oli paljon. Syömisen jälkeen menimme hankkimaan
junaliput seuraavalle etapillemme Vijayawadaan viikon päästä. Juna oli jo melko
täynnä, emmekä saaneet molemmille toivomaamme yläpetiä emmekä vierekkäisiä
paikkoja, mutta asioiminen sujui jouhevasti ja liput olivat tavallisessa
sleeper-luokassa halpoja: vuorokauden ja reilusti yli tuhannen kilometrin
mittainen junamatka maksoi meiltä yhteensä 1140 rupiaa. Vertailun vuoksi, tällä
summalla saa täällä vaihtoehtoisesti noin 15 litraa bensaa. Emme olleet
ehtineet katsoa netistä loppumatkan junien yksityiskohtia, joten emme saaneet
niitä varattua samalla reissulla.
Tiivis oli tunnelma dösässä. |
Neyyar Dam. |
Bussimatka Sivananda Yoga Ashramiin Neyyar Damiin kesti
paljon odottamaamme kauemmin, sillä ensimmäisen etapin bussi oli ääriään myöten
täynnä – vietimme suurimman osan matkasta takalasia vasten painautuneina – ja
pikkuinen tie oli yllättävän ruuhkainen. 30 kilometrin matkaan meni noin kaksi
tuntia, ja saavuimme perille vasta pimeän laskeutuessa. Olimme varanneet
viikoksi kahden hengen huoneen, ja saavuimme juuri kahden viikon mittaisen
”joogaloman” alkuun – joogalomia on ashramissa melko katkeamattomasti kahdesti
kuussa vuoden ympäri. Ashramista ei oleilun aikana juuri poistuta, vaan siellä
seurataan tiukkaa ohjelmaa, johon kuuluu aikaisin heräämistä, meditointia,
pyhien mantrojen ja säkeiden laulua eli tuttavallisemmin chänttäilyä,
jooga-asentojen treenausta, luentoja, karma-joogaa eli vapaaehtoistyötä sekä
kaksi ateriaa ja teetä. Vastineeksi täysihoidosta vierailijat tekevät
päivälahjoituksia, 650 rupiaa sängystä makuusalissa ja 850 rupiaa per nassu kahden
hengen huoneesta. Ashramit ovat gurujen perustamia keskuksia, joissa
noudatetaan gurun oppien mukaista elämää. Ashramit edistävät maailmanrauhaa
toisaalta tuomalla yhteen ihmisiä kaikista kulttuureista ja toisaalta
opettamalla näille ihmisille tietä sisäiseen rauhaan, johon gurujen
bottom-up-lähestymistapa perustuu: tutkimalla itseään voi ymmärtää maailmaa, ja
maailmanrauha voidaan saavuttaa, kun ihmiset ovat rauhassa itsensä kanssa.
Sivananda-ashrameita on ympäri maailmaa, ja niiden opetus perustuu kahden jo
kuolleen gurun ajatuksille: Swami Sivanandan ja Swami Vishnu-devanandan.
Päätimme pitää ashram-kokemuksistamme päiväkirjaa.
Ashram-päiväkirja, Perttu
Day 0
En oikein tiedä mitä odottaa ashram-reissulta. En ole
koskaan joogannut enkä juuri meditoinutkaan. Koen kuitenkin olevani jossakin
määrin syvällinen, jopa hengellinen hahmo, joten joogaloma voi hyvinkin olla
alku jollekin suuremmalle.
Saapumissäädöissä yllätti, että oli käytävä ashramin
Ayurveda-lekurin tarkastettavana ennen kuin sai edes maksaa majoitusta. Itse
tarkastus oli ohi muutamassa minuutissa. Piti astua vaa’alle ja kertoa
mahdollisista vaivoista. Mainitsin välilevyn pullistumasta, ja lääkäri kehotti
olemaan varovainen eteenpäin taivuttavien liikkeiden kanssa.
Majoituimme tuulettimella viilennettyyn twin roomiin, joka
oli suoraan sanottuna saastainen. Lattia oli täynnä roskia, puiset sängynraamit
pölyiset ja ällöt, hyllyistä jäi sormenpäähän paksu kerros mönjää. Löysin myös
sängyistä luteiden tekemiä jälkiä. Vitutti koko ashramiin tulo, sillä en ollut
todellakaan varautunut tällaiseen. Kaikki huoneen ulkopuolella oli todella
siistiä ja skarpisti hoidettua. Menin nukkumaan luteisempaan sänkyyn, sillä
Mariko saa puremista paljon pahemmat reaktiot, ja olen herrasmies.
Yöllä tuli muutama purema.
Day 1
Ohjelmassa lukee, että ashramissa paukutellaan
kellonsoitolla porukka hereille 5:20. Emme olleet ihan varmoja heräisimmekö
moiseen, joten Mariko oli laittanut myös herätyksen. Herääminen oli hivenen
hankalaa. Klo 6 alkoi satsang, eli aamumeditaatio ja chänttäily. Menimme istumaan
muuta jengiä imitoiden risti-istuntaan avoseinäisen temppelin lattialle
bambumatoille. Paikat oli merkitty viholla, jossa on eri chanttien sanoja.
Maassa oli myös rytmisoittimia.
Teetä nauttimassa. |
Valkoinen, papilta vaikuttava mies kiipesi stagelle ja
ryhtyi puhumaan mikkiin. Hän toivotti uudet naamat tervetulleiksi, esilauloi
chanttejä ja piti saarnan, jossa luettiin toisen ashramin perustajan
kirjoituksia ja pohdittiin elämää ja minuutta. Lopuksi kaikki saivat pienen
jumalan siunaaman makeisen. Satsang oli hyvin mielenkiintoinen ja hämmentävän
analoginen kristillisen jumalanpalveluksen kanssa: lauletaan virsiä, pidetään
saarnoja, istutaan epämukavasti ja nautitaan siunattua ravintoa.
Satsangin jälkeen juotiin teetä, jota oli tarjolla neljää
erilaista (sokerilla ja ilman, maidolla ja ilman). Yritimme käydä respassa
vuokraamassa joogamatot ennen klo 8 alkavaa ensimmäistä asana-tuntia. Respa ei
kuitenkaan ollut auki, mutta salin seinällä oli yksi joogamatto Marikolle ja
hieman kämäisempi, ohut bambumatto minulle.
Tykkäsin joogailusta ja koin sen hyvin hyödylliseksi, sillä
olen todella jäykkä ja elämänlaatu paranisi varmasti jos olisin notkeampi ja
fyysisesti paremmin voiva. Liikkeiden ja harjoitteiden kanssa minulla meni
mielestäni varsin hyvin, kun ottaa huomioon, että joogasin ensimmäistä kertaa. Vaatii
kyllä todella paljon lisää harjoitusta ja venyttelyä, jotta voisi kunnolla
keskittyä hengittämiseen ja meditointiin, joogan ytimeen.
Aloittelijat valmiina joogaamaan yhdessä ashramin joogasaleista. |
Matka krokotiilijärvelle. |
Hiljaisuudessa lattialla istuen ja käsin syödyn lounaan
jälkeen meille esiteltiin ashramin historiaa ja tiluksia ja pidettiin karma yoga
-tunti. Vetäjä selitti karman pankkimetaforan avulla. Me synnymme kaikki
velkaisina edellisistä elämistämme ja meidän tulee tehdä hyviä tekoja
maksaaksemme velkamme takaisin, jotta voisimme joskus vapautua samsarasta, eli
jälleensyntymisen ja kuolemisen syklistä (jälleen varsin analogista
kristillisen perisynnin kanssa). Tämä tapahtuu tekemällä tekemällä hyviä tekoja
ja pyyteetöntä työtä, eli karma-joogaa. Ashramissa kaikki vieraat tekevät
päivittäin pieniä töitä yhteisen hyvän eteen. Tavoitteena on oppia nöyryyttä ja
epäitsekkyyttä. Minun tehtäväni visiitin ajan on jeesailla roskisten
tyhjennyksessä. Puutarhaus olisi kyllä ehkä ollut kivempaa. Onneksi Mariko
pääsi puutarhausjengiin, joten voin kuulla siitäkin.
Teimme tunnin jälkeen karma joogaa koko porukan voimin ja
siirsimme pari kuutiota polttopuita pari sataa metriä. Urakan jälkeen meille
tarjottiin sitruunamehua ja mahtavan kypsää ja makeaa papaijaa. Loppupäivä
kului toisen joogatunnin, päivän toisen aterian nauttimisen, pyykkäämisen ja
iltahartauden, satsangin parissa. Muutimme myös toiseen, puhtaampaan
huoneeseen. Paikka otti ludeasian hyvin vakavasti, siihen olen hyvin
tyytyväinen.
Helvetin rankka day one. Selkä on solmussa ja jalat kipeät
kaikesta vääntelystä ja vaikeissa asennoissa olemisista. Risti-istuminen oli
todella kivuliasta ja vaikeaa ja sitä tehtiin päivän aikana yli 6 tuntia. Hyvät
fibat kuitenkin, vaikkakin chantit ja hartaudet ovat todella pitkäveteisiä ja
homman tarkoitus/uskonto menee vähän yli. Meditaatiolla ja joogalla tavoitellaan
kuolemattomuutta, eikä tämä tavoite oikein puhuttele minua.
Day 2
Toinen päivä oli pitkälti samankaltainen kuin ensimmäinen.
Joogat sijui ihan jees, mutta perkule kun on jäykkää. Etenkin alaselän ja takareisien kanssa on
paljon ongelmia. Suurin osa harjoittelemistamme asennoista on eteenpäin
taivuttavia. Toivottavasti notkistun harjoittelun myötä. Tykkään aurinkotervehdyksistä, todella hyvä
liikesarja. Päivällä satoi todella rankasti, joten pyykkimme kastuivat
totaalisesti. Ripustimme ne kuivumaan katoksen alle.
Ashramin puutarha oi mielenkiintoinen. |
Perjantait ovat ashramissa vapaapäivä, joten vain aamu- ja
iltahartaudet ovat pakollisia. Osallistuimme kuitenkin kaikkeen tarjolla
olevaan ohjelmaan, sillä olemme täällä vain viikon, eikä ekan päivän jälkeen
jaksa lähteä käymään missään. Minun karmajooga-jutun piti myös alkaa tänään,
mutta pomoni ei ollut teenjuontipaikalla lounaan jälkeen, kuten oli luvannut.
Ehkä hän sekoitti päivät. Kokeilen huomenna uudestaan ja ryhdyn roudaamaan
roskia.
Mietin tänään onko tässä hommassa mitään järkeä. Toisaalta
onko missään mitään järkeä? Mietin olisinko onnellisempi jossakin muualla, enkä
tiennyt vastausta. Todennäköisesti en. Täällä on todella huoletonta olla, koska
kaikki on järjestetty valmiiksi ja valtaosa päivästä käytetään mielen
tyhjentämiseen ja rauhoittumiseen. Olin tänään myös huolestunut vilkkaan
mielikuvitukseni ja luovuuteni puolesta. Meditaation tarkoitus on hiljentää
mieli, kontrolloida mieltä. Voiko tällä olla jotain pysyviä vaikutuksia mielen
toimintaan?
Mietityttää myös homman itsekeskeisyys. Keskeistä on
itseensä vetäytyminen. Omassa tajunnassa on avain kuolemattomuuteen ja
valaistumiseen, mikä tekee maailmankuvasta ainakin minun silmiini hyvin
itsekeskeisen. Toisaalta keskeistä on egosta, ihmisyydestä ja ihmisen
mieliteoista ja himoista irti päästäminen. Tuntuu, että valtava määrä
inhimillistä potentiaalia menee hukkaan. Nämä ihmiset voisivat ehkä pelastaa
maailman. Miksei ole uskontoa, jossa halutaan pelastaa maailma, tykätään
terveesti itsestä, seksistä ja elämän nautinnoista harmoniassa maailman kanssa?
Om shanti, shanti, shanti.
Miguelin kuva iltasatsangista. |
Iltasatsang järjestettiin temppelissä suuren salin sijaan.
Perjantaisin ashramissa palvotaan suurta äitiä, shaktiä (tarkoittaa voimaa),
ylijumalan naisellista olomuotoa. Uhrasimme pinkkejä kukkia ja punaista
kurkuman tuoksuista pulveria toistaen mantraa shaktin kunniaksi. Meditaatiossa
onnistuin aiempaa paremmin. Älykkäitä ihmisiä kehotetaan kohdistamaan ajatuksensa
otsaan kulmakarvojen väliin. Ohjaaja kehotti käyttämään hokemaa tai symbolia
ajatusten kohdistamiseen. Sain hommasta varsin hyvin kiinni ja kuvittelin
otsaani valkoisen loistavan pallon energiaa. Lopulta otsa katosi ja jäljellä
oli vain pallo ja mieleni oli vain avaruus, kanvas tai kordinaatisto pallolle.
Kokemus oli varsin tyydyttävä, vaikka keskittymiseni herpaantuikin melko pian.
Oli helpompaa meditoida, kun otti mukavan asennon seinään nojaten
risti-istunnan sijaan.
Satsangin jälkeen saimme merkit otsaamme ja tavanomaista
runsaammat pyhitetyt ruuat syötäväksemme.
Haluaisin oppia lisää jumalista ja hindulaisuudesta.
Huomenna meillä on eka lecture, ehkä siellä pääsee oppimaan lisää.
Day 3
Perttu opettelemassa päälläseisontaa. |
Rutiinit jatkuvat ja alkavat jo olla rutiineja. Chantingistä
ja rukoilusta saa enemmän irti kun voi osallistua, kun sanat alkavat pala
palalta muistumaan. Kävin extra joogatunnilla ja sain hyviä neuvoja muutaman
asanan, eli asennon tekemiseen ja vinkkejä alaselän ja takareisien
venyttämiseen.
Kyselin myös hieman organisaatiosta joogaohjaajalta.
Ensimmäinen ashrami on ilmeisesti perustettu Kanadaan (vaikkakin intialaisen
toimesta), jossa on edelleen organisaation päämaja. Kysyin myös
työpaikkapolitiikasta ja 4 kuukautta töissä ollut ”Staff” –paitaa kantava nuori
nainen kertoi, ettei heille makseta työstä palkkaa. Vieraiden ashramiin
syytämästä rahasta jää varmasti rutkasti yli ylläpidon jälkeen. Mihinköhän
rahat menevät? Kusetetaanko taas uskonnolla ihmistä? Toisaalta seuraako siitä
mitään pahaa? Mitä sitten, vaikka rahat menisivätkin jonkun Kanadassa leveästi
elävän mulkun haaviin? Ashramissa tarjotaan ihmisten tarpeita täyttävää
palvelua ja siitä peritään loppupeleissä melko pieni korvaus.
Kävimme Marikobublin kanssa lainaamassa pari kirjaa ashramin
kirjastosta. Lainasin Dharam Vir Singhin kirjoittaman tiiviin yleiskatsauksen
hindulaisuuteen. Kirja on tietokirjamainen ja siinä listataan ja kuvataan
symboleita, jumalia, inkarnaatioita jne. Mukana on myös pari hahmottamista
helpottavaa kuvaajaa jumalien välisistä suhteista.
Sain myös ensikosketukseni roskahommiin ja paksuihin
oransseihin siivoushanskoihin lounaan jälkeisessä karmajoogassa. Tyhjensimme
ashramin roskikset muutamaan isoon roskapönttöön, jotka roudasimme sivummalle
ja siirsimme roskat riisisäkkeihin odottamaan jatkokäsittelyä (ilmeisesti
polttamista, kuten tyypillistä). Matkalla roskankäsittelypaikalle näin monia
kumipuita, joihin oli tehty viiltoja, joita pitkin vaalea neste (luonnonkumi)
valui astioihin. Pyykkinarulla oli kuivumassa parikymmentä luonnonkumista pientä
mattoa.
Tänään oli myös ensimmäinen oppitunti. Istuimme ringissä
valkoisen, Afrikassa syntyneen ja Lontoossa eläneen, ashramissa toistakymmentä
vuotta opettaneen maikkamme kanssa. Hän kertoi joogan perusteista ja avasi
mistä koko hommassa on kysymys.
Hindulaisuudessa minuus jaetaan kolmeen olomuotoon, bodyyn:
Fyysinen, huomaamaton/mieli ja kausaalinen/sielu. Fyysinen ruumis ja mieli ovat
sidoksissa fyysiseen ruumiiseen, josta opettajamme käytti auton tai kulkuneuvon
vertauskuvaa. Tarvitsemme ruumista, jotta sielumme voi kulkea elämän mittaisen
matkan. Sielusta, mielestä ja ruumiista on pidettävä erityisen hyvää huolta
fyysisen harjoittelun, meditaation, relaamisen, hengittämisen ja hyvän ruuan
kautta. Sielu on tämän ja kaikkien edellisten elämän ajatusten ja tekojen, eli
karmojen summa. Elämän tarkoitus on harmonisoida ja optimoida minuuden kolme
olomuotoa. Jooga tarkoittaa näiden kolmen olomuodon liittoa, yoga = union.
Tykkäsin sessiosta, vaikka homma hitusen hömpältä tuntuukin.
Ehkä suurin konflikti minulle on syklinen maailmankuva ja sielun mukana kulkeva
karma ja sen vaikutus ihmiskuvaan. Minä kuulun tabula rasa -diggareihin ja
uskon, että ihminen muovautuu lähes yksinomaan sosiaalisen konstruktion kautta.
Minä on ihmiskontaktien ja kokemusten summa. Tästä näkökulmasta kukaan ei voi
olla syntyjään hyvä tai paha ja kaikilla on periaatteessa ääretön, genetiikan
jossakin määrin määrittävä potentiaali.
Aamuchänttäilyä järvellä. |
Hindulaisuudessa ajatellaan, että ihmisen kasvu ja kehitys riippuu
aiempien elämien karmasta ja luonteen määrittää sielu, joka vaeltaa uuteen
ruumiiseen. Länsimaissa karma ymmärretään ilmiönä, jossa ihminen ”saa ansionsa
mukaan”. Karma on siis jotakin oikeaa, reilua. Jos tästä näkökulmasta
tarkasteluajan ulottaa yli tämän elämän, edellisiin elämiin voi helposti
ajatella, että epäonnea tai kärsimystä kohtaava ihminen on ansainnut
kohtalonsa. Tämä voi tehdä välinpitämättömäksi kärsimykselle ja sammuttaa
empatian, koska esimerkiksi vammaisuuden voi ajatella olevan henkilön omaa
syytä ja seurausta pahoista teoista edellisissä elämissä.
Illan satsangissa meditoidessa käytin kiintopisteenä
vesipulloamme, joka muuttui tovin hämärässä tuijottelun jälkeen silmissäni Shiva-Lingaksi
(sylinterin muotoinen vesielementin näköinen hyvin alkukantainen Shivan luovan
voiman symboli). Täsmälleen samalla hetkellä, kun suljin silmäni hiljaisuuden
rikkoi jonkun muun vesipullon kaatuminen.
Day 4
Aamulla herättiin tavallistakin aikaisemmin kiipeämään
läheisen kukkulan päällä sijaitsevaan temppeliin pitämään aamuhartautta. Matka
ylös tyhjällä vatsalla oli varsin raskas, sillä kävelytahti oli varsin nopea ja
nousu paikoin hyvin jyrkkä. Matka ylös kesti 45min ja oli hieman vajaa 5000
askelmittarin askelta.
Muuten päivä oli varsin samanlainen edellisten kanssa. 4
tuntia joogaa, kaksi maistuvaa vegeateriaa, hiljentymistä ja oppimista.
Oppitunnin aiheena oli ayurveda, ikivanha hindulainen ”elämän tiede”, jota
pidetään maailman vanhimpana terveydenhoitojärjestelmänä. Ashramin tohtori piti
melkoisen humpuukiesitelmän powerpointilla. Ayurveda perustuu tuhansia vuosia
vanhoihin epätäydellisiin kokoelmiin kirjoituksia ja jotkin hoidot voisivat
kaivata hieman päivittämistä. Esimerkiksi masennusta hoidetaan öljy-enemalla
(enema tarkoittaa nesteen syöttämistä peräsuoleen). Peräsuoleen työnnetään
ayurvedassa muitakin seoksia. Keskeisin hoitomuoto, Panchakarma, sisältää 5
toimenpidettä, joista kaksi on enemoja.
Kävin illalla tohtorin pakeilla selvittämässä ”huumorini”,
joita on kolme: Vata (ilma), Pitta (tuli) ja Kapha (vesi). Minun huumorini on Kapha-Pitta,
eli hallitseva elementti on vesi ja toisena tuli. Sain tohtorilta listan
ruokia, joita minun tulisi suosia ja välttää. Lapussa oli myös muutamia ohjeita
arkeen ja lyhyt lista sairauksia, joiden kohdalla on kohonnut riski.
Määrittäminen tapahtui vastaamalla melko epämääräiseen noin 30 kysymyksen
sarjaan. Pyysin lekurilta myös rohtoa oikean lavan kireyteen. Lapa on ollut
hyvin kireä jo monta päivää ja haittaa etenkin lattialla istumista. Minulle
myytiin eurolla ashramissa itse puristettua yrttiöljyä nimeltään Murivennai. Öljy tulee lämmittää ja
hieroa kipeään lihakseen.
Ashramissa elämiseen alkaa tottua. Hommasta saa kokoajan
enemmän irti kun tulee notkeammaksi ja taitavammaksi ja osaa rukousten ja
laulujen sanoja yhä paremmin. Istuminen on jo helpompaa ja huomaan hyvin selvän
eron ryhdissäni ja tavassani olla ja kävellä. Olo on zenimpi, askeleet ja
oleminen rauhallisempaa, paikat huomattavasti notkeampia. Sain tänään jopa
oikean jalan varpaistani kiinni eteenpäintaivutuksessa. Tällaista ei ole
tapahtunut sitten välilevyni pullistuman 2009.
Tänään tuli paljon uutta porukkaa ashramiin. Olo on kovin
pro, kun näkee miten pihalla uudet tyypit ovat kaikesta. Sitä on tyydyttävää
katsella, koska se tekee hyvin näkyväksi oman kehityksen. Neljässä päivässä
pääsee todella pitkälle, kun keskittyy johonkin kunnolla.
Olen tyytyväinen, että tulimme ashramiin. Ilman Marikoa en
olisi varmasti tällaiseen ryhtynyt. Tällaiseen elämään olisi todella helppoa
hurahtaa ja moni niin tekeekin. On hämmästyttävää miten helpoksi elämä muuttuu,
kun voi noudattaa annettua rutiinia ja tekee päätöksiä lähinnä siitä kumman
kahdesta paidasta laittaa tänään päälle. En kuitenkaan usko, että tämä elämä
sopisi minulle pidemmäksi aikaa, mutta pieni pala ashramin henkeä ja joogaa
lähtee varmasti mukaan.
Illan meditaatiossa tuijottelin satsang-hallin Siva Nataraya –patsasta. Patsas kuvaa
Sivaa, joka on ottanut Natarayan, kauniin naisen muodon ja koettelee tässä
muodossa suurta joukkoa viisaita miehiä. Miehet suhtautuvat Natarayaan hyvin
vihamielisesti ja päästävät verenhimoisen tiikerin tämän kimppuun. Nataraya
kuitenkin nylkee tiikerin ja tekee sen turkista vaatteen. Seuraavaksi Natarayan
kimppuun lähetetään käärmeitä, joita Nataraya ryhtyy käyttämään kaulakoruina.
Kimppuun lähetetään myös kääpiö, mutta Nataraya astuu tämän selän päälle ja
tanssii niin kauniisti, että miehet ymmärtävät Siva Natarayan olevan heidän
mestarinsa. Koin, että patsas kuvaa hyvin symbolisella tavalla miten
vastoinkäymiset tai haasteet voi ottaa mahdollisuuksina ilolla vastaan. Ehkä
jotain analogiaa ”käännä toinen poski” filosofian kanssa?
Meditoimassa järvellä auringon noustessa. |
Day 5
Selkä tuntui tänään pahemmalta. Olin ehkä vähän turhankin
innokas taivuttamaan eteenpäin. Myös häntäluuni on tullut jännästi kipeäksi,
mikä tekee hatha-joogan suosikkiasennostani, eli ruumis-asanasta kivuliaan.
Asento on hyvin keskeinen ja siihen palataan miltei kaikkien asentojen jälkeen
rentoutumaan. Kehitys kuitenkin jatkuu, ja opimme joka päivä uusia asentoja ja
liikkeitä.
Patsaita. |
Päivän oppitunnin aiheena oli Yoga of the Heart eli Bhakti
yoga. Bhakti-jooga on yksi joogan
neljästä polusta ja keskeinen osa joogaa. Bhaktin keskiössä on devotion, omistautuminen. Teorian
mukaan ihmisen tulee kokea omistautumista, elämänsä syvempää merkitystä tai
arvoa, ollakseen onnellinen. Uskonto on yksi tapa harjoittaa omistautumista,
mutta ei ole mitään merkitystä minkä uskonnon valitsee. Uskonto on vain
työkalu. Omistautumista voi myös olla halu parantaa maailmaa. Keskeistä on
kokemus kuulumisesta johonkin suurempaan. Päämääränä on saavuttaa tila, jossa
tuntee ehdotonta rakkautta kaikkea kohtaan. Tässä tilassa ihminen on luopunut
egostaan ja on äärimmäisen onnellinen.
Uimajengin raajat edelleen tallella. |
Opimme myös paljon hindulaisuudesta. Keskeinen oivallus oli,
että hindulaisuuden lukemattomat jumalaiset hahmot eivät ole samanlaisia kuin
kristillinen jumala. Jumalat asuvat minussa itsessäni ja palvomalla jumalaa tai
toistamalla tämän nimeä voin saada itseeni kyseisen jumalan ominaisuuksia.
Illan meditaatiossa toistin mantroja Hanumanille, apinanaamaiselle jumalalle.
Hanuman ilmentää fyysistä voimaa ja mielenlujuutta. Halusin näitä
ominaisuuksia, jotta onnistuisin paremmin risti-istunnassa ja hatha-joogassa. Useimmissa
uskonnoissa jumala on kaikkivoipa ulkoinen entiteetti ja keskeistä on vankka ja
sokeakin usko jumalaan. Tykkään hindulaisesta lähestymistavasta enemmän, koska
hindulaisuudessa jumalien avulla voi tutkistella itseään ja keskittyä
kehittämään itseään hallitusti eri osa-alueilla.
Iltapäivällä roudattiin lisää polttopuita, minkä jälkeen
lähdimme italialaisen Lorenzon ja parin muun tyypin kanssa uimaan läheiseen
järveen, jossa huhujen mukaan olisi krokotiilejä. Uiminen oli mahtavan
virkistävää ja toi mieleen Suomen kesän. Krokotiilejä ei nähty.
Day 6
Rutiinit jatkuivat samaan tapaan.
Oppitunnilla demonstroitiin 12 perusasanaa, eli asentoa,
joita hatha-tunneilla harjoittelemme. Asana on sanskriittiä ja tarkoittaa
vakaata ja mukavaa asentoa. Asanoita on tuhansia ja ne imitoivat moninaisia
luontokappaleita. Eläinten kyky olla mukavasti ja vakaasti inspiroi joogeja ottamaan
näistä mallia. Esimerkiksi hämähäkki voi viettää täysin paikallaan tuntikausia
vireänä, jatkuvasti valppaana liikkumaan. Perusasennot imitoivat mm. kobraa,
ruumista, krokotiiliä, heinäsirkkaa ja kalaa.
Roska-kumihanskat ja teekuppeja. |
Melkein kaikki roskien roudaaja karmajoogalaiset ovat
lähteneet menemään, joten hoidin roskien roudaamista yksin. Edellisenä päivänä
roskia ei tyhjennetty puu-urakan vuoksi, joten astioissa oli paljon tavaraa.
Enää yksi päivä jäljellä. Lähteminen jännittää. Ashramissa
eläminen on todella tyydyttävää. Joka päivä oppii uutta itsestään, löytää uusia
kulmia ja sopukoita omasta mielestä. Hatha-jooga sujuu jatkuvasti paremmin.
Sain tänään sormet varpaisiin taivuttamalla seisaaltaan eteen. Ihmiset
ashramissa ovat aivan mahtavia. Kaikki ovat äärimmäisen ystävällisiä,
huomaavaisia ja anteliaita.
Uutta porukkaa tulee päivittäin. Naapuriimme saapui
virolainen nainen, jolle esittelin pikaisesti miten arki ashramissa toimii. Hän
oli tullut melko suoraan Virosta ja aivan pihalla kaikesta. Ashram on alkuun
todella kummallinen paikka.
Day 7
Aivan äärettömän stydi bliss-kokemus aamujoogassa. Hengitysharjoituksessa
keskityin etuotsaani, kolmanteen silmään eli Ajna-chakraan, joka sijaitsee
kulmakarvojen välissä. Pääsin lyhyessä ajassa todella syvälle itseeni ja tunsin
kolmannen silmän otsassani. Oloni oli mahtava, rauhallinen ja irtautunut.
Ruumiini oli kevyt kuin höyhen ja näky oli todella vahva. Silmä oli ensin
tulinen, mutta suuri aalto pyyhkäisi sen yli ja se muuttui kauniiksi, siniseksi
ja kosteaksi silmäksi. Hetkeä myöhemmin näin, että silmä olikin kiinni
suljetussa ovessa ja tiesin, että oven takana olisi jotain mitä voisi kuvata
valaistumiseksi. Tuntemus kesti minuutin verran.
Kokemus oli todella vaikuttava ja moniulotteinen.
Ashram-keikasta jäi todella paljon käteen. Koen, että
ymmärrän ihmisyyttä, kulttuureja ja uskontoja paljon syvemmin. Sain myös
työkaluja itseni kehittämiseen ja opin todella hyödyllisiä taitoja, kuten
esimerkiksi hengittämään oikein.
Jos elämässäni joskus tulee tilanne, josta on pakko ottaa
etäisyyttä ja saada elämän peruspilarit takaisin pystyyn, tiedän mitä tehdä.
Retriiteissä on helvetisti järkeä.
Ashram-päiväkirja, Mariko
Saapumisilta 15.7.
Patsas pihalla. |
Respatiskin takana on länkkäri. Olen vähän pettynyt.
Mihinköhän tuotto tästä toiminnasta menee? Kätevä tapa välttää palkkakuluja,
laittaa vapaaehtoisia turisteja duuniin ilman palkkaa. Mietin, pitäisikö kysyä
ruokavaliojutuista. Laitoin aiemmin meilin, ja vastaus oli että täällä oleva
ruoka sopii. Sopiihan se varmaan yleisesti, mutta mitäs sitten kun safkana
onkin joku vehnälätty ja soosi? No, en kysynyt kun ei se respatyttö olisi
kuitenkaan varmaan mitään tiennyt, lisäksi on ärsyttävää tehdä itsestään aina
numero.
Ennenkö voi tsekata sisään, piti käydä lääkärillä ja
punnituksessa. Ruokamyrkytys toimii eri hyvänä dieettinä, en ole painanut näin
vähän sen jälkeen kun keliakia diagnosoitiin. Toivottavasti täällä saa
syödäkseen.
Kun tultiin mestoille, tuntui vahvasti siltä ettei me
kuuluta tänne. Ei ole meidän tyylistä tämmöinen ihme retriitti ja maailmalta
sulkeutuminen pikku turistikuplaan. Mitä tässä nyt on ympärillä pyörivää
porukkaa vilkuillut, ei ne vaikuta kovin inspiroivilta.
Syötiin viimeksi lounas, ei ehditty tänne läheskään ajoissa
illalliselle. Tänään ei saa ruokaa mistään. Nälkä on, onneksi on edes
pähkinäpatukka.
Ensimmäinen päivä, 16.7.
Meditaatio on hemmetin vaikeaa. En ole aiemmin kokeillut.
Mieli ei pysy hetkeäkään tyhjänä. Pitänee mennä tukiopetukseen. Lisäksi täällä ei selvästi ole kuultu että
istuminen tappaa. En usko, että risti-istunta on tähän mikään poikkeus. Mulla
ei edes ole mitään selkäongelmia, ja olen ihan hajalla.
Ashramissa on pirusti sääntöjä, jotka laitettiin lukemaan ja
allekirjoittamaan sisääntultaessa. Yksi on kännykkäkielto. Ja sitten heillä
onkin wifi yhdessä joogasalissa! Siellä hengaavat vapaahetkensä nenät
älypuhelimissa sekä turistit että paikan työntekijät. Sitten on
selibaattiohjeistus täällä oleville pariskunnille – pitää harjoittaa spiritual disciplineä. Mikä kumman tarve
kaikilla uskonnoilla on kieltää seksin harrastaminen? Kertoo minusta, ettei
niissä ymmärretä ihmisestä paljoakaan.
Ruokailu. |
Ruokaillessa pitää olla hiljaa ja syödä nopeasti. Siinä
menee minusta kaikki ilo syömisestä, vaikka safka onkin ihan hyvää.
Illalliseksi oli chapatia, eli vehnälättyä ja soosia. Keiton paksuista
linssisoosia on sormin aika pirun vaikea syödä siihen tahtiin, että olisi
vartissa kylläinen. Onneksi oli vielä vähän pähkinäpatukkaa. Pitänee mennä
huomenna puhumaan jollekulle, että oisko mahdollista saada jotain riisiä kun
muut vetää leipää. Ei täällä kyllä ilman ruokarajoitteitakaan lihomaan pääse –
päivässä syödään kaksi kevyttä kasvisateriaa.
Sitten on se, että menkkojen aikaan naiset eivät saa mennä
temppeliin, koska hindujen perinteet. Maailman kehnoin perustelu, mutta kun ei
muutakaan ole. Olen ajatellut mennä kyselemään tästä lisää ja vähän haastamaan.
Kuinka joku saatana kehtaa sanoa kellekään naiselle, että ne on epäpuhtaita kun
niillä on täysin luonnollisesti kuukautiset.
Täyttä sortoa, kontrollointia ja alistamista.
Päälläseisontareeniä. |
Paikkaa näyttää pyörittävän pari vanhaa länkkäriä, mies ja
nainen. Nainen on ihan todella kuihtunut, haluaisin tietää kuinka vanha se on.
Jos se ei ole 80, tällainen elämä ei näytä tekevän kovin autuaaksi. Olisi myös
kiinnostavaa tietää niiden tarinat.
Asana-tunnit on
kivoja. Ohjaajat kyllä droppailee vähän väliä semmoisia terveysväittämiä,
että oksat pois. Ei kannattaisi, tulee
sellainen fiilis että koko homma on ihan käsittämätöntä hömppää, vaikka eihän
se niinkään ole.
Toinen päivä, 17.7.
Tämä päiväkirja näyttää nyt antavan tästä paikasta aika
negatiivisen kuvan – miksiköhän mulla on aina tarve valittaa?
Tänään kirjoitan vain positiivia asioita.
Tämä on vähän kuin olisi taas lapsi kesäleirillä. Kaikki on
järjestetty valmiiksi, ja kaikki tapahtuu kellontarkasti. Ei tarvitse huolehtia
yhtään mistään – tai no vähän huolehdin kun täällä on tää wifi ja yritän säätää
Saksan kämppäjuttuja samalla. Tänään kävin illallisen jälkeen kirjoittamassa
yhden meilin, ja sain 32 hyttysenpuremaa vaikka yritin olla tarkkana! Hups,
palaan positiiviseen.
On ihan uskomattoman rentouttavaa, ettei tarvitse miettiä
mitään. Pitää vaan mennä oikeaan paikkaan kun kello soi. Ja siellä paikassa
yleensä ohjataan rentoutumaan jollain tavalla.
Täällä on tosi miellyttävä ilmasto. On lämmin, ei kuuma. Ei
tarvitse hikoilla. Paikka on nätti, ja jos kuuntelee, kuulee aina sirkkojen
siritystä tai lintujen laulua. Ruoka on hyvää, ja sitä saa niin paljon kuin
haluaa. Tänään illallisellakin oli riisiä, Perttu sai mun poppadomit.
Tänään nukuttiin koko viiden tunnin vapaa-aika. Meditaatio
illalla sujui helpommin kuin ennen. Opin havainnoimaan ajatuksia ja päästämään
niistä irti, annoin niiden tulla ja mennä. Eilen yritin hirveästi kamppailla ja
kontrolloida mieltä, mutta tänään sanottiin että se on väärin. Pitää suhtautua
mieleensä niin kuin telkkariin.
Spessu-iltasatsangin sotamaalaukset. |
Selvisi että chänttäily on ruokaa sielulle, siksi sitä
tehdään pari tuntia päivässä. Tänään iltasatsang oli yhteisöllisempi kokemus ja
aika kiva.
Täällä on joku kirjasto. Voisin käydä siellä huomenna,
lainata ja lukea kirjan. Kelatkaa, kirjan! Koskakohan oon viimeksi lukenut
kirjan? No, ollaan me kyllä Pertun kanssa iltasaduiksi kotona jotain välillä
luettu. Mutta ei koskaan päästä kirjoja loppuun, kyllästytään aina paljon sitä
ennen.
Olen edelleen vähän flunssainen. Ashramiin on tullut
semmoinen ikoninen vanha intialaisukkeli, jolla on valtava parta ja paljaat
jalat. Se antoi mulle auyrveda-flunssalääkettä hierottavaksi otsaan ja
kurkkuun.
Neljäs päivä, 19.7.
Eilen ei ehtinyt kirjoittaa – täällä on oikeastaan tosi
vähän vapaa-aikaa tavallisena päivänä. Sain kirjan lainattua, mutta en kyllä
tiedä koska sitä ehtii lukea, muuten kuin pari sivua ennen nukkumaanmenoa.
Kävin myös meditaatiocoachingissa – sain hyviä vinkkejä ja vastauksia, mutta on
se kyllä edelleen todella vaikeaa. Eilen oli myös talent-show, joka oli hirmu
kiva. Täällä on hirveän mielenkiintoisia ihmisiä – kaikki on täällä toisaalta
eri syistä ja toisaalta samasta. Eilen oli myös esittelyluento joogasta, se oli
kovin mielenkiintoista. En ehtinyt kysyä kuukautisasioista, mutta onneksi
Perttu ehti kysyä seksistä. Jälkeenpäin Miguel tuli sanomaan, että hauska kun
kysyit, kaikki sitä varmaan aatteli mutta ei kehdannut.
Luennolle menossa. |
Illalliseksi oli taas vehnälätty, tällä kertaa menin
kysymään riisiä. Ei ollut, mutta sain illalliseksi kurkun, tomaatin ja
porkkanan. Täällä on yksi ihminen, joka ei noudata kehotusta syödä käsin –
mumbailainen nainen.
Joogalomalaisia kalliolla. |
Tänään kiivettiin viereiselle vuorelle tekemään
aamuchänttäily. Tai isolle mäelle, miten sen nyt ottaa. Miksei mäen ja vuoren
välissä ole mitään kuvaavaa sanaa? Tykkään kiivetä kukkuloille. Se, että voi
vähän ponnistella fyysisesti jonkun konkreettisen päämäärän takia on hirveän
tyydyttävää, ja palkinnoksi saa erilaisen, kokonaisvaltaisemman perspektiivin
ympäröivään maastoon. Lisäksi kävellessä on helppo ajatella. Tykkään kyllä myös
syödä aamupalaa kukkuloille kiipeämisen jälkeen – ollaan vähän huolestuneita,
ettei saada täällä tarpeeksi ravintoa ja kulutetaan omat lihaksemme
asana-treeneissä.
Mariko ja Perttu vuorella. |
Oon kehittynyt asanoissa. Kävin myös asana-coachingissa, sielläkin sai paljon vinkkejä ja vastauksia. Yksityisjoogatunti Suomessa maksaisi varmaan maltaita, täällä se sisältyy vapaaehtoisena kymmenen euron ”päivälahjoitukseen”, kuten kaikki muukin. Täällä on myös muuten hirmu kivaa ja äärimmäisen rauhoittavaa ja rentouttavaa. Vähän harmittaa ettei voida olla täällä kahta viikkoa. Alan ymmärtää, miksi jotkut on täällä kuukausia ja jotkut ikuisesti. Itseensä keskittyminen on mahtavaa. Ashram on kuin turvasatama vellovan meren keskellä. Mutta ei tänne minusta kannata jäädä asumaan, koska kaikki seikkailut ja mahdollisuudet ovat siellä merellä. Tänne on hyvä tulla keräämään tarvikkeita matkaa varten.
Saksan kämppäsäädöt kyllä häiritsevät zeniä meininkiäni.
Täällä ei kannattaisi olla sitä wifiä.
Ayurveda-luento oli tänään ihan hirveetä kukkua. Myöhemmin Perttu
meni ja osti selän lihasjumeihin ashramin ayurveda-parantolasta eurolla
”parannusöljyä”. Haisee ihan samalta kuin kaikki ruoka täällä.
Jooga-Mariko. |
Ashram-muistelmat 26.7.
Hämmästyttävää kyllä, kävi ilmi ettei ashramissa oikeastaan
ehtinyt edes lyhyttä päiväkirjaa kirjoittaa, vaikka kirjoitettavaa olisikin
enemmän kuin koskaan – ei niinkään siitä mitä tapahtui, vaan mitä siitä
ajatteli. Kävimme paljon mielenkiintoisia keskusteluja, ja ilmapiiri oli
muutenkin hyvin pohdintaa stimuloiva. Elämäntapa oli täysin erilainen kuin
mihin me olemme tottuneet tai ylipäätään koskaan kokeilleet. Viikko oli
tarpeeksi pitkä aika siihen, että omassa kehossaan alkoi huomata muutoksia,
vaikkei se ollutkaan läheskään tarpeeksi pitkä kaiken oppimiseen tai
sisäistämiseen, tai uuteen rytmiin täysin tottumiseen.
Opin kuitenkin, että joogan takana on monimutkainen
filosofia tai teoria ihmisestä, maailmankaikkeudesta ja näiden yhteydestä.
Jokainen guru opettaa hivenen erilaista joogaa, ja gurun opit ovat tavallaan
laki jota ashramissa seurataan – toisaalta korostetaan, että jooga on oman
itsen tutkimusta, ja jokaisella on sen suhteen omat päämäärät ja tavat, eikä
joogan harjoittamisessa ole oikeaa ja väärää.
Ashramissa opettava valkoinen zimbabwelainen kutsui joogaa subjektiiviseksi tieteeksi – käsite joka
vaati minulta aika pitkää pohdintaa ennen sen minkäänasteista hyväksymistä,
sillä minusta mikä tahansa ”vaihtoehtoiseen tieteeseen” viittaava on
vaarallista ja harhaanjohtavaa huuhaata.
Subjektiivinen on tietenkin objektiivisen eräänlainen
vastakohta, ja määritelmällisesti tiede on nimenomaan objektiivista. Objektiivisen
tieteen tarkoitus on ymmärtää maailmaa havainnoimalla ympäröivää todellisuutta
– ja ehkä täten selittää ihmisen paikkaa maailmassa ja maailmankaikkeudessa.
Havainnot perustuvat pääasiassa erilaisiin mittaustekniikoihin, joilla on
tietty tarkkuus. Voidaan oikeastaan sanoa, että havainnot ovat aina toisen
käden tietoa tutkittavasta kohteesta.
Tiede ei kuitenkaan selitä kaikkea. Tiede ei kerro,
millaista on hyvä elämä, mikä on elämän tarkoitus, onko olemassa jotain muuta
kuin fyysinen todellisuus – eli onko jumalaa tai sielua tai mitä tietoisuutesi
tai mielesi oikeastaan on. Tiede voi havainnoida ja selittää vain mitattavia asioita.
Miten siis voit tutkia asioita, joita ei voi mitata, mutta joihin kuitenkin
haluat vastauksen – eli kuka olet, miten mielesi toimii, miten mieltäsi voi
ohjata tai hallita, miten tulet onnelliseksi?
Tällaista omien tuntemuksien ja itsen havainnointia voisi
kutsua subjektiiviseksi tieteeksi. Omien tuntemuksien muutosten havainnointiin
ei tarvita mittauksia, vaan kyseessä on ensikäden tieto. Subjektiivisen tieteen avulla maailmaa
pyritään ymmärtämään ymmärtämällä itseä.
Hyvän elämän ja onnellisuuden pohtimista itsetutkimuksella
on harjoittanut tietysti yksi jos toinen filosofi, joogi ja Reiska, ja monet
ovat tulleet samankaltaiseen lopputulokseen: hyvässä elämässä tasapainottuvat
fyysisestä terveydestä huolehtiminen, älykkyyden stimulointi ja merkityksellinen
tekeminen eli jollekin asialle omistautuminen; ytimekkäämmin ruumis, mieli ja
sielu. Koska samaan lopputulokseen on päästy yksittäisissä ”tutkimuksissa”,
voidaan ajatella, että tulos on toistettavissa ja siten (subjektiivisen)
tieteellisesti pätevä. Tässä kontekstissa voi ajatella, että jooga on
subjektiivisen tieteen teoria hyvän elämän saavuttamiseen. Jooga tarjoaa ohjeet
kaikkien kolmen osa-alueen huolenpidolle. Oikeastaan neljän, sillä joogassa myös
epäitsekäs palveleminen eli karma-jooga on erotettu omaksi polukseen.
Mikään ei tietenkään estäisi myös asian ihan oikeaa
tieteellistä tutkimista. Satunnaisotannalla porukka kahteen ryhmään, joista
toinen alkaa harjoittaa joogaa ja kokemus onnellisuudesta tai elämän
tasapainoisuudesta kysellään koeajan alussa ja lopussa. Olisikin
mielenkiintoista tietää, minkä verran joogaa on tutkittu.
Arthur piilossa puskassa. |
Se ainakin on selvää, että jooga kiinnostaa ihmisiä
laajalti. Ashramissa oli vieraita yhdeksäntoistavuotiaasta
singaporelaistytöstä, Lanista, 68-vuotiaaseen englantilaismieheen, Arthuriin.
Arthur veti puutarhatiimiä, ja kerran pääsimmekin rikkaruohojen nyppimisen
lomassa viettämään mukavan syvällisen keskusteluhetken (enimmäkseen raivasimme
pusikkoa ja roudailimme mätäneviä valtavia jackfruitteja ympäri ashramia).
Arthur oli 60 vuotta täytettyään lopettanut tupakoinnin ja juomisen, ja alkanut
joogata. Hänen ystävänsä pitivät häntä kahjona, mutta Arthur pitäytyi uudessa
elämäntavassaan ja koki vain nuorentuneensa, vaikka ystävät vanhenivat
silmissä. Arthur oli kuitenkin sitä mieltä, ettei ashramissa voi oppia
meditoimaan, vaan siihen tarvitsee ihan oman kurssinsa, jossa ei tee mitään
muuta ainakaan kymmeneen päivään. Arthur kertoi, että tiesi oppineensa
meditoimaan, kun kokemus oli samanlainen kuin nuoruuden acid tripit, mutta ilman huumeita.
Krishna vokottelemassa tyttöjä. |
Ashramissa joogan harjoittaminen linkittyi vahvasti
hindulaisuuteen. Uskonto ei kuitenkaan ole joogan harjoittamiselle
välttämättömyys – usko johonkin itseä suurempaan kuitenkin on, ainakin
opettajamme mukaan. Se voi olla jumala, universumi tai vaikka luonto,
ekosysteemi. Hindulaisuus on kuitenkin aika hyvin joogan kylkeen sopiva
järjestelmä. Useimmilla länsimaalaisilla on vääriä käsityksiä hindulaisuudesta
– tai ainakin minulla oli – sillä hindujen jumalat eivät ole jumalia siinä
mielessä kuin kristinuskon jumala. Hindut uskovat, että jumaluus on kaikkialla,
myös jokaisessa ihmisessä, ja se pitää vain tuoda esiin oman egon alta.
Hindujen ”jumaluudet”, kuten Siva ja Vishnu, ovat erilaisia positiivisia
ominaisuuksia omaavia hahmoja, joita käytetään oman toiminnan esikuvina.
Hindujen legendat käsittelevät metaforin ihmisen kohtaamia haasteita ja niistä
selviytymistä. ”Jumalia” on miljoonia, koska jokainen voi keksiä itselleen
sopivan esikuvahahmon, jos huvittaa.
Ei hindulaisuuskaan ilman typeriä sääntöjä ole kuitenkaan
selvinnyt – esimerkkinä se naisten kielto tulla temppeliin menkkojen aikana.
Kysyin siitä luennolla, ja englantilaisen hindutytön mukaan temppelissä olisi
epäkunnioittavaa olla, koska on haaskannut jumalan lahjan, eli munasolun, joka
olisi voinut olla elämä. Zimbabwelainen sanoi, että tapaa noudatetaan heillä
siksi, että se on papille tärkeää ja kuuluu kulttuuriin, mutta ulkomailla
heidän ashrameissaan ei ole tällaista sääntöä. Hän spekuloi, että koska naisen
hormonitasapaino on kuukautisten aikana erilainen ja kuukautisiin liitetään
suurempi henkinen tasapainottomuus, tässä tilassa oleva nainen saattaisi
häiritä temppelin energiaa. Toisaalta jotkut naiset tykkäävät olla enemmän
omissa oloissaan kuukautisten aikaan, joten kielto onkin ehkä vain palvelus
naisille itselleen. Lopulta hän kuitenkin myönsi, että ehkä kyse on vaan
sorrosta miesten dominoimassa yhteiskunnassa. Niinpä.
Länsimaalaisille tutuin osa joogasta on tietysti joogan
fyysiset harjoitteet, kuten asanat, aurinkotervehdykset ja
hengitysharjoitukset. Jooga eroaa melko lailla kaikesta muusta liikunnasta siinä,
että verenkiertoelimistöä ei pyritä stimuloimaan nostamalla sykettä, vaan
painovoimalla ja erilaisilla puristuksilla. Lisäksi asanat harjoittavat
staattista lihasvoimaa, notkeutta ja tasapainoa. Asanat painottuvat selän
hoitamiseen, sillä selkä on ruumiin toiminnan kannalta hyvin tärkeä yhdistävä
osa, ja selkärangan ongelmat heijastuvat myös muualle kehoon. Viikon aikana
itsessään huomasi jo ihan selvää kehitystä: ensimmäisenä päivänä esimerkiksi
olkapäillä seisominen oli rankkaa ja asennon suorana pitäminen liki mahdotonta,
mutta muutaman päivän jälkeen asennossa pystyi olemaan melko mukavasti
minuutteja. Asanoihin liittyy kaikenlaisia terveysväittämiä, joista osa on
järkeviä ja osa naurettavia, ja joista olisi kiva nähdä ihan oikeita
tutkimuksia.
Hanuman. |
Joogaan liittyy myös oikeanlainen ruokavalio, jota
ashramissa tiukasti noudatettiin – lukuun ottamatta sitä, että aamuisin sai
teetä, kun se oli erottamaton osa intialaista kulttuuria. Joogin dieetti on
lakto-vegetaarinen, eli eläinkunnan tuotteista vain maito sallitaan. Ruuassa ei
saa olla sipulia, valkosipulia tai vahvoja mausteita, sillä näiden uskotaan
tylsistyttävän mieltä ja toimivan depressantteina. Kofeiinia, alkoholia tai
tupakkaa ei sallita. Ruuan tulisi olla mahdollisimman tuoretta. On kyllä myönnettävä,
että kun ashramissa olon jälkeen olemme syöneet kananmunia ja lihaa, olo on
ollut hyvin erilainen. Ruoka väsyttää ennemmin kuin piristää, ja on ollut
tarvetta sellaiselle käsitteelle kuin ruokalepo.
Ashramissa seurattiin vahvasti ohjenuoraa syö elääksesi, älä elä syödäksesi. Mielestäni
ruuan suhteen oltiin kuitenkin liiankin välinpitämättömiä: hedelmät mätänivät
ashramin puihin, sillä niitä ei kerännyt kukaan, vaikka ruokavalio olisi
minusta ehdottomasti tarvinnut lisää tuoreita hedelmiä ja vihanneksia. Saksalainen
Daniel kyllä keräili ahkerasti maahan pudonneita passionhedelmiä, ja jakoi ne
meidän kanssa.
Yksi iltasatsangissa käsitelty viisaus Swami Sivanandalta
oli ”luxuries of today become necessities of tomorrow”, eli tämän päivän
luksuksesta tulee huomisen tarve. Tämä on hyvin sanottu – matkaillessa
erityisesti tulee jatkuvasti uudelleen määritellyksi, mitä oikeasti tarvitsee
ja mitä vain haluaa. Istuinvessa ei ole tarve, eikä ilmastointi, eikä lämmin
vesi, eikä eläinproteiini. Oma elintaso muuttuu nopeasti itsestäänselvyydeksi,
eikä sitä osaa enää arvostaa. Turisti ei tosin pääse halvimmissakaan
majataloissa elämään paikallisten tyyliin – niissäkin vieraille on yleensä
mukavat sängyt ja omat vessat, ja isäntäperhe nukkuu keittiössä patjoilla. Paikallisetkin
ovat oppineet, millaiset mukavuudet ovat muuttuneet länsimaalaisille tarpeiksi.
Meitä ollaan jatkuvasti ohjaamassa ilmastoituihin kulkuvälineisiin, vaikka
haluamme päästä tavallisiin muiden kuolevaisten kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti