Margaon juna-asemalla meillä oli pari tuntia luppoaikaa, ja
ehdimme penkeillä istuskellessamme lahjoittaa kaikille aseman kerjäläisille
rahaa. Osa ei kuitenkaan aiempaa anteliaisuutta muistanut, vaan tuli uudelleen
kerjäämään siirryttyämme junalaiturille. Eräs mummeli ei muistuttaessammekaan
tunnistanut meitä, mikä on sikäli merkittävää, että erotumme kyllä melko hyvin
intialaisten joukosta, ja alkoi antaumuksella sättiä meitä saitoja
kermaperseitä kovaan ääneen. Voi toki myös olla, että vanhan ja huonokuntoisen,
kadulla elävän naisen muisti ei ole parhaasta päästä. Kaikkea hyvää hänelle.
Aamupalaksi vadai ja iddlyjä, mm! |
Junassa meillä oli yläpedit, mikä oli mukavaa, sillä
yläpetiin voi kiivetä nukkumaan niin aikaisin kuin haluaa, ja siellä voi myös
viipyä niin pitkään kuin haluaa häiritsemättä kanssamatkustajia. Osastossamme
oli myös neljä intialaispoikaa, jotka olivat suorastaan huvittavan huomaavaisia
meitä kohtaan, mutta eivät erityisen puheliaita. Viereisessä osastossa oli
utelias pikkutyttö perheineen. Hän jutteli Marikolle yläpetejä erottavan verkon
läpi ja esitteli pikkiriikkistä lelumoottoripyöräänsä. Hän osasi englantia
riittävästi kertoakseen nimensä ja ikänsä (4 vuotta) ja asuvansa Bangaloressa.
Junamatka kesti tällä kertaa vain 15 tuntia, ja nukuimme jo
melko hyvin ja pitkään junan kolinassa. Edes junan monessa osastossa illalla
kovaäänisesti seurattu krikettiottelu ei häirinnyt meitä.
Juna oli jälleen ajoissa perillä. Meitä olivat sekä Tuisku
että opaskirjamme neuvoneet sijoittumaan MG roadin ympäristöön, joten
suuntasimme sinne. Bussit Bangaloressa olivat yllättävän kalliita verrattuna
muihin vierailemiimme paikkoihin: olimme tottuneet matkustamaan ainakin 50
kilometriä sillä 50 rupialla, jolla Bangaloressa pääsi viisi kilometriä.
Marikon uusi ystävä. |
MG roadilla myös majoitus oli kallista. Etukäteen
scouttaamamme tuhannen rupian huoneita tarjoava hotelli Brigade roadilla oli
täynnä. He suosittelivat viereistä puljua, ja tinkasimme siellä 1500 rupian
huoneen 1300 rupiaan. Se on lähes 20 euroa, ja paljon enemmän kuin meitä
huvitti maksaa huoneesta, mutta koska meillä oli vain se ilta ja viime kädessä
seuraava aamu aikaa hankkia tuliaisia, emme halunneet joutua liian kauas
shoppailumestoilta. Aluetta tutkailtuamme voimme kuitenkin suositella muille
majoittumista MG roadin pohjoispuolella Shivajanagarin huudeilla basaarissa:
emme olleet erityisen vaikuttuneita omasta lokaatiostamme vastapäätä McDonald’sia
ja länsimaisia vaateketjuja. Ruokakin oli kallista. Onnistuimme kuitenkin
löytämään hauskan pikku kahvilan nimeltä Indian Coffee House, jossa tarjoilijoilla
oli perinneasut, ruoka edukasta ja kahvi hyvää. Tarjoilijat, vanhat pulleat
intialaismiehet, olivat myös kovin hilpeitä ja vaikuttivat työskennelleen
paikassa ikuisesti.
Basaarista tykkäsimme. |
Tässä vaiheessa voimme vinkata, että oikeasti ei kannata
aina jättää sitä tuliaisten hommausta viimeiseen iltaan, jos vaan laukkuun reissun
aikana mitenkään mahtuu, ja meillä olisi ihan hyvin mahtunut. Säästää rahaa ja
hermoja. Me vietimme päivän tuliaisprojektimme alueen lukuisissa handicraft-liikkeissä
sekä basaarissa etsimässä maustekauppoja. Basaarissa oli kunnon tunnelmaa:
kaikenlaista krääsää ja ruokaa rannekelloista keittiövälineisiin ja
sokeriruokomehuista kebabeihin. Löysimme kojun, joka tarjoili Sri Lankalta
tuttuja string hoppereita (!) – tosin eri nimellä – ja vietimme pitkän tovin
keskustellen teekojulla maailman menosta ja matkailusta paikallisten äijien
kanssa. Löysimme myös pitkästä aikaa paikallisen marketin, joilla on aina
mielenkiintoista pällistellä tarjontaa kukkaköynnöksistä eläviin vuohiin.
Illalla hotellimme alapuolella sijaitseva baari esti
hyvinkin tehokkaasti aikaisen nukkumaanmenon, mutta onneksi rahallamme oli
saanut sentään leffakanavan huoneeseen. Intiassa baarit kuitenkin sulkevat jo puoliltaöin
ja valomerkki tulee klo 23.30, ja tällä kertaa olimme siitä varsin iloisia.
Maukas iltapala. |
Aamulla ei lupauksista huolimatta tullut lämmintä vettä. Siihen
me olimme jo tottuneet, vaikkakin asia vituttaa erityisesti, kun
fasiliteeteista veloitetaan suuria summia.
Löysimme kulman takaa huikean ja edullisen ravintolan, Chariotin, jossa
vedimme hieman haikeina viimeiset intialaiset ateriamme. Yhdet reissun parhaista annoksista.
Ei sitä jotenkin tajua, että viettää viimeistä päivää reissussa. Kävimme töllistelemässä
paria kauppakeskusta ja hommaamassa viimeiset tuliaiset. Meidän oli myös
tarkoitus mennä elokuviin katsomaan varsin överiltä vaikuttava Bollywood-blockbuster
The Beginning, mutta päivän näytös
oli liian myöhään, eikä elokuviin muutenkaan ollut tarjolla tekstityksiä
englanniksi, joten leffahommat jäivät seuraavaan kertaan.
Chariotin murkinat. |
Lentomme lähtisi illalla yhdeksältä, joten lähdimme
suuntaamaan lentokentälle neljän aikoihin. Alkuperäinen plänimme oli varata netistä
taksikyyti kentälle 700 rupian hintaan. Tämä ei kuitenkaan onnistunut, koska
palveluun olisi pitänyt rekisteröityä, eikä meillä ollut paikallista numeroa,
osoitetta tai pankkikorttia. Hotellimme lupasi varata taksin meille, mutta he
käyttivät eri palvelua ja hinta olisi 1000 rupiaa. Päätimme siis mennä 210
rupiaa per nuppi maksavalla paikallisbussilla, jolle voisi kävellä. Matkalla
bussiasemalle tuktuk-kuskit tulivat kilpaa tarjoamaan meille kyytejä ja lopulta
meille luvattiin kyyti kentälle 200 rupialla. Selvitimme hieman tarjouksen
taustoja, sillä hinta vaikutti varsin alhaiselta. Kävi ilmi, että matkalla
poikkeaisimme muutamassa putiikissa ja kuski saisi näistä mukavat komissiot.
Ehtona oli, että menisimme molemmat katsomaan kalliita koriste-esineitä, joten
lopulta kieltäydyimme tarjouksesta. Ei tuntunut hyvältä idealta jättää rinkkoja
tuktuk-kuskin hyvän tahdon varaan lähtöpäivänä.
Kävelimme siis kilometrin verran bussiasemalle, josta
ottaisimme bussin lentokentälle. Kyseinen bussi meni vain kerran tunnissa, ja
osoittautui todella vaikeaksi selvittää millä laiturilla bussi pysähtyisi, sillä
kukaan ei tuntunut koskaan kuulleenkaan linjan olemassaolosta.
Tiirailimme
aseman kylttejä ja kyselimme muilta matkustajilta apua parikymmentä minuuttia,
kunnes lopulta nuoren muslimitytön ja asemavirkailijan avulla saimme selville,
että bussi lähtisi laiturilta neljä (vaikkei siellä mitään siihen viittaavaa
lukenut) ja istuimme odottamaan. Kuuntelimme psykedeelistä jarrujen vinkunaa ja
tööttäilyä 45 minuuttia ennen kuin totesimme, ettei bussi varmaankaan ole
tulossa. Ryhdyimme siis toteuttamaan varasuunnitelmaamme ja lähdimme etsimään
taksia. Oli ruuhka-aika ja yhtäkään taksia ei ollut näköetäisyydellä.
Tienvarsipoliisi huikeine länkkärihattuineen auttoi meitä parhaansa mukaan, ja joidenkin
sekasortoisten minuuttien jälkeen nousimme tuktukin kyytiin, jonka oli määrä
viedä meidät toiselle bussiasemalle, jolta busseja kentälle menisi enemmän.
Matkalla spottasimme tien varressa lentokenttätaksin ja pysäytimme tuktukin. Vaihdoimme
menopelin nahkapenkkiseen taksiin viiden minuutin säädön jälkeen (edellinen
matkustaja olisi halunnut vielä jatkaa jonnekin, sillä tähän aikaan ei takseja
saanut, mutta suostui lopulta ottamaan tuktukimme taksin sijaan). Maksoimme
matkasta 1000 rupiaa, josta tuktuk-kuskille meni 200 rupiaa komissiota, koska
hän toi asiakkaat taksiin. Ehdimme kentälle juuri sopivasti pari tuntia ennen
lentoamme.
Bussiasemalla oli monta laituria. |
Mitä tästä opimme? Kun ei oikeasti ole varaa myöhästyä, tee niin
kuin paikalliset neuvovat, eli varaa taksi hotellista etukäteen tai mene
sellaiselle bussiasemalle, josta busseja kentälle menee useammin kuin ehkä
kerran tunnissa.
Lentokentät ovat kummallisia paikkoja. Toisaalta
monikulttuurisia, mutta toisaalta jotenkin steriilejä, kulttuurista riisuttuja.
Onko tämä monikulttuurisuuden ja globalisaation lopputulos: tasainen, tuttu
maailmankulttuuri? Ajatus on samaan aikaan ahdistava ja innostava. Ehkä
olisimme solidaarisempia ja avoimempia, jos kokisimme olevamme
maailmankansalaisia. Ehkä sotia ja muureja ei tarvittaisi?
Reissun loppuminen laittaa jälleen miettimään ihmisyyttä ja
maailmaa. Mikä ihmisessä on vikana? Miksi erotamme itsemme muista? Miksi
Intialla, joka itsenäistyi Gandhin johtamalla väkivallattomalla vastarinnalla,
on maailman suurin maa-armeija?
Bangaloren kentällä. |
Sanotaan, että matkailu avartaa. Arman kertoi äskettäin Cityssa, kuinka matkailu on muuttanut
mustavalkoisen maailman lukemattomiksi harmaan sävyiksi. Olemme kokeneet saman
omilla reissuillamme. Pelko on maailman tuhoisin voima. Pelko rakentaa muureja,
erottaa ihmiset toisistaan, erottaa meidät niistä.
On selvää, että maailma on pelottava paikka, jos tuntemus perustuu
yksinomaan median suoltamaan kriisiviestintään. Uutisten varassa myös Suomi on
ihan helvetin pelottava paikka. Uusnatsit hyökkäävät sivullisten kimppuun, kansanedustaja
lietsoo rasismia, paloittelusurma Espoossa, lapsia raiskataan.
Mutta miksi matkustaa? Miksi käyttää aikaa ja rahaa siihen,
että on muualla? Me käytimme 2 kuukautta aikaa ja tuhansia euroja, jotta
voisimme laskea elintasoamme, olla epämukavissa ja kuumissa ruuhkabusseissa ja
syödä outoja ruokia.
Siksi, että matkaamalla maailmasta saa toisenlaisen kuvan.
Voi tavata ihmisiä muista kulttuureista. Aivan tavallisia ihmisiä, jotka asuvat
jossakin ja jotka ovat ihonväristään, kulttuuristaan tai uskonnostaan
huolimatta aivan täsmälleen samanlaisia ihmisiä kuin minäkin. Kaikki vain
haluavat elää rauhassa ja olla onnellisia.
Voisiko siis ajatella, että matkailu auttaa ymmärtämään
jotain syvempää ja on siksi jopa itseisarvoista? Voisiko ajatella, että
kaikkien pitäisi matkustaa ja näin voitaisiin saavuttaa kulttuurien ja kansojen
välinen rakkaus, rauha ja jakaminen, joka hyödyttäisi kaikkia? Toisaalta
matkailu on itsekästä. Jotta voi matkustaa, täytyy mennä pois, kääntää selkä
lähimmäisille – ainakin hetkeksi.
Me olemme vilpittömästi sitä mieltä, että kaikkien muidenkin
kannattaisi matkustaa. Tätä mieltä tuntuvat olevan melko poikkeuksetta kaikki
itseään jonkin sortin travellereiksi tituleeraavat ihmiset.
Swami Vishnudevananda, Intian ashramimme edesmennyt guru
opetti, että meidän tulee löytää rauha itsestämme. Vain tällä tavoin voimme
olla onnellisia ja tehdä maailmasta hyvän. Löytääksemme itsemme tai rauhan
meidän tulisi tuntea rakkautta ja yhteyttä muihin. Tämä sama opetus toistuu
uskonnosta ja filosofiasta toiseen. Islam, juutalaisuus, hindulaisuus, kristinusko,
buddhalaisuus. Kaikkien keskiössä on lähimmäisenrakkaus.
Ayubowan ja namaste, ensi seikkailuun! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti